On this page, the Recognition & Rewards ambassadors tell their stories

Reflections by: Pieter Duisenberg

On Friday June 4 all members of the Executive Boards of the universities met in the General Assembly. One of the topics discussed during this meeting was recognition and rewards. In this blog Pieter Duisenberg, President of the VSNU reflects on this discussion. ‘The big societal challenges of the moment call for more cooperation and…

Continue reading → Reflections by: Pieter Duisenberg

We all benefit from working together

‘Academic structures do not promote collaboration; you enter a funnel only intended for climbing the academic ladder.’ Jasper Sluijs is assistant professor with the Public Economic Law chair group at Utrecht University School of Law. In 2012, Jasper was awarded his PhD cum laude by Tilburg Law School, subsequent to being a Fulbright Scholar at…

Continue reading → We all benefit from working together

Van samenwerken profiteren we allemaal

“Structuren in de academie werken samenwerken niet in de hand; je gaat een trechter in om alleen de academische ladder op te gaan.“ Jasper Sluijs is universitair docent binnen de leerstoelgroep economisch publiekrecht van het departement rechtsgeleerdheid bij de Universiteit Utrecht. Jasper behaalde in 2012 zijn PhD cum laude aan Tilburg Law School, en was…

Continue reading → Van samenwerken profiteren we allemaal

Dutch: Essay Erkennen en Waarderen van heden en verleden

Onlangs verscheen er een uitgebreid artikel in De Psycholoog over Erkennen en Waarderen. Dit is een bewerkte versie van de afscheidsrede van Rector Klaas Sijtsma van Tilburg University waarin Erkennen & Waarderen centraal stond. Klaas Sijtsma was van 2019 tot 2020 rector magnificus van Tilburg University en in die functie betrokken bij de implementatie van…

Continue reading → Dutch: Essay Erkennen en Waarderen van heden en verleden

Dutch: Ook de docent gaat carrière maken aan de universiteit

Dit artikel verscheen eerder op Universonline.nl en is geschreven door Ron Vaessen. Het artikel komt vanuit de Universiteit Tilburg. Toponderzoekers gaan hun plek in de schijnwerpers delen. Carrière maken aan de universiteit moet ook mogelijk worden als je een goede docent bent, of een leider. Maar hoe gaat Tilburg University de omslag maken en wanneer…

Continue reading → Dutch: Ook de docent gaat carrière maken aan de universiteit

Open science means better science

Leiden University has an active open science community. Open science means transparency in all phases of research by precisely documenting every step of the way and making this publicly available. ‘It’s time to be open,’ say psychologists Anna van ’t Veer and Zsuzsika Sjoerds. There is increasing awareness of the need for open science, or…

Continue reading → Open science means better science

Interview: Academia in Motion – Leiden University

With Academia in Motion, Leiden University has joined the national initiative for a new form of recognition and rewards in academia.  The paper is the result of many discussions that the members of the steering group held at the faculties. Manon van der Heijden and Sarah de Rijcke are the chairs of the steering group. Van…

Continue reading → Interview: Academia in Motion – Leiden University

The words of scientists of Tilburg University

In these videos, a number of Tilburg University academics share what the Recognition & Rewards programme means to them. They are asked what they hope Recognition & Rewards will mean for them in their careers, but also what it will mean for Tilburg University and for academia in general.

Dutch: ‘We moeten alleen talent investeren in wat er echt toe doet’

Prof. dr. Nelly Litvak, Professor of Algorithms for Complex Networks, University of Twente and Eindhoven University of Technology. Sinds ze hoogleraar is, wordt Nelly Litvak gewaardeerd om haar inzet voor onderwijsinnovatie. Maar vroeger waren de reacties ontmoedigend. Dat ze tegen de klippen op onderzoeksaanvragen moest schrijven gaf haar veel stress. Als je terugkijkt op je…

Continue reading → Dutch: ‘We moeten alleen talent investeren in wat er echt toe doet’

Dutch: ‘gooi het kind niet met het badwater weg’

Dr. mr. Christiaan Vinkers, associate professor, Psychiatrie, Amsterdam UMC [VUmc] en psychiater GGZ inGeest. Met drie studies achter de rug en drie huidige functies is Christiaan Vinkers een multitalent. De combinatie van verschillende activiteiten maakt hem een betere wetenschapper, meent Christiaan.

Dutch: ‘laat weten waar jouw passie ligt’

Dr. Erik van Sebille, Universitair hoofddocent, oceanografie en klimaatverandering, Universiteit Utrecht. Erik van Sebille is een geëngageerde wetenschapper en besteedt veel tijd aan mediaoptredens. Hij ondervond daarvoor waardering en het leverde hem een interessante academische positie op.

Dutch: ‘waarom kunnen we geen verschillende soorten hoogleraren hebben?’

Dr. Simone van der Burg, senioronderzoeker ethiek, Wageningen University & Research. Simone van der Burg liep er in haar positie bij een UMC tegenaan dat de eisen die aan haar werk werden gesteld waren ontleend aan de medische wetenschap en niet pasten bij haar eigen vakgebied. In een nieuwe functie wordt ze beter op waarde geschat.

Dutch: ‘ik voel minder bewijsdrang, en meer blijheid’

Dr. Geert Schenk, assistant professor, Anatomie en Neurowetenschappen, Amsterdam UMC [VUmc].

Geert Schenk vond het lastig om onderwijs en onderzoek te combineren. Zijn leidinggevende zag dat en bood hem een onderwijspositie. Geert is sindsdien beter geworden in onderwijs én onderzoek.|

Dutch: ‘sommige inspanningen kunnen onverwacht iets moois opleveren’

Dr. ir. Matthan Caan, assistant professor, Artificial Intelligence in Medical Imaging, Amsterdam UMC [AMC]. Matthan Caan is blij met de kansen die hem geboden werden om zich te ontplooien, ook in een ondersteunende rol. Zijn leidinggevende hielp hem om zijn bescheidenheid te overwinnen.

Exploring new ways of recognition and reward in science

Siroon Bekkering from Radboudumc reflected on the perception of the profession ‘scientist’ in a blog on the Radboudumc website. Siroon talks about an ‘extra (darker) layer’ that is added what is means to be a scientist. She states that science has becomemore and more dependent on ‘impact’, ‘benefits’ and other measurable things. Studying topics ‘because…

Continue reading → Exploring new ways of recognition and reward in science

National approaches to rewarding teaching

Feedback from Professor Han van Krieken (Rector Magnificus of Radboud University), Ingrid van Engelshoven (Dutch Minister for Education, Culture and Science), Dr Pieter Duisenberg (President, VSNU) and Professor Rianne Letschert (Rector Magnificus of Maastricht University) on the national collaboration for change to academic career pathways in Dutch universities.

Leave a Reply